Bad Kiwi en wijziging van de plannen - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Stijn Bindels - WaarBenJij.nu Bad Kiwi en wijziging van de plannen - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Stijn Bindels - WaarBenJij.nu

Bad Kiwi en wijziging van de plannen

Blijf op de hoogte en volg Stijn

11 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Zo we zijn begonnen aan de Kiwi Experience. Hoe dat is? Om heel eerlijk te zijn valt het een beetje tegen. Natuurlijk we zijn drie dagen onderweg en mogen niet te snel oordelen, maar tot zover voelt het alsof we mee zijn met een schoolreisje. De 'clipboards' vliegen ons om de oren, om ons in te schrijven voor honderden dollars kostende excursies die het uiteindelijk niet helemaal waard zijn. Gelukkig vertelt onze 'driver guide' ongeveer ieder detail van te voren, zodat de echte verrassing er ook wel vanaf is als je aan de excursie begint. Nee het echte avontuur vinden we nog niet in de Kiwi experience. De begeleider van het hele circus zelf hoort behulpzaam te zijn, maar iedere vraag die we stellen wordt beantwoord met: you have to sort it out yourself. Afijn, tot zover het geklaag. We hebben ondertussen ook wel een en ander gezien.

Om te beginnen is het landschap schitterend. Overal om je heen is het groen en het landschap wordt slechts af en toe onderbroken door een uit de kluiten gewassen boerderij of villa met een achtertuin van 10 voetbalvelden. Last van je buren zul je in Nieuw Zeeland niet hebben, aangezien deze tenminste 300 meter van je af wonen. De eerste stop met de bus was bij Hot Water Beach. De naam zegt eigenlijk alles: wie een gat graaft op het kleine strandje zal zich enkele seconden later kunnen wanen in een stomend heet bad. Zo heet zelfs dat je er koud zeewater bij moet gooien om het er langer dan 10 seconden in vol te houden. Het is een best leuke ervaring om je eigen 'hot tub' te graven en dan maximaal te chillen. Helaas werd het snel vloed en werd onze spa weggespoeld door het ijskoude zeewater. Goed, been there done that. Next stop: Waitomo. Deze plaats is famous voor de glowworm caves. Grotten waarin zich wormen bevinden die glimmen, iets wat een leuk effect geeft in het donker. Om dit te bezichtigen hebben we een iets te dure toer geboekt die ons de grotten in nam, om daar te 'jumpen', 'floaten' en 'tuben'. Dat laatste is met een band om je reet achterwaarts van een waterval springen en vervolgens je mee laten nemen door de stroming. Best cool, letterlijk en figuurlijk, want het water was ijskoud. Echter voor de 100 dollar had ik het wel iets vaker willen doen dan twee keer. Het grote probleem waar we op stuiten hier in nieuw zeeland is dat het ongelooflijk duur is. En ja, dat wisten we van te voren, maar we hadden gehoopt iets vaker eigen dingen te kunnen doen zonder daar voor te betalen. Overal zijn prachtige gebieden en 'tracks' die je kan lopen, maar vervolgens kom je er achter dat ze alleen beschikbaar met een 'guided tour' en je weer tig dollar kan aftikken voor iets wat je ook alleen kan doen. Al met al is de kiwi experience iets te veel een toeristische attractie en wordt je als passagier veel dure excursies aangesmeerd.

Ik merk aan mezelf dat er een negatieve ondertoon in mijn verhaal te vinden is en dat gaan we even rechtzetten, tenslotte zit ik aan de andere kant van de wereld en moet ik absoluut niet klagen. We hebben twee kleine tracks gelopen die hopelijk een voorbode zijn van de grote wandeltochten die we op de planning hebben staan. Want daar staat Nieuw Zeeland wel bekend om. Over twee dagen gaan we de dagtocht in Taupo lopen, genaamd Tongariro. Voor de liefhebbers even googelen, evenals het Abel Tasman park en the Routeburn Track. Deze tracks zijn de voornaamste reden dat we naar Nieuw Zeeland gegaan zijn en daar kijken we echt naar uit. Lopen in de ochtend en de zon op zien komen, vrij te zijn, afzien en aan het einde van de dag een biertje pakken omdat je het toch maar mooi voor elkaar gekregen hebt. Na afloop van deze tracks zullen we ons waarschijnlijk snel weer naar het noorder eiland begeven, om vanuit daar een paar weken eerder dan de planning was naar Australië te vliegen. We hebben rond die tijd gezien wat we willen zien en Nieuw Zeeland is simpelweg te duur om ergens dagen te blijven hangen zonder dingen te zien, we mogen nog een paar maanden en dus moeten we op de centen letten. Een kleine noot nog over het weer: dat werkt in het verhaal ook niet echt mee omdat het nooit warmer dan 20 graden wordt en je dus eigenlijk niet een dag aan het strand oid kan vertoeven. Dit is niet om te klagen, maar om jullie thuis een idee te geven van onze overwegingen.

Zojuist ben ik gearriveerd in het hostel van vandaag na een bezoek aan Hobitton, de filmset van de beroemde films Lord of the Rings en The Hobbit. Een volgende attractie waar we ons toe hebben laten verleiden en waar we de hoofdprijs voor mochten betalen. Ondanks dat was het wel lachen en hebben we een paar 'kekke kiekjes' geschoten. Op het balkon in de zon proberen we nu het vervolg van de trip uit te stippelen, want 1 ding is zeker: daar komt een verandering in.

Kortom, Nieuw Zeeland is een prachtig land en we gaan nog mooie dingen zien, maar omdat iedere hotspot is uitgegroeid tot een toeristische attractie met busjes, treintjes en guided tours, is het te duur om er langer dan een paar weken rond te reizen. Tot zover deze update, wordt vervolgd!

ps. Verder gaat het heel goed met ons en mogen we niet klagen. No worries voor het thuisfront.

• 11 Oktober 2014 - 09:39

Michel:

Bazen!

Nou goed om te horen dat alles goed met jullie gaat, maar dat wisten we wel. Bedenk maar goed dat jullie alweer ruim een week onderweg zijn en nog maar een paar maanden te gaan hebben ;) Geniet ervan en ben benieuwd naar het volgende verslag!

• 11 Oktober 2014 - 17:35

Sigrid:

Weloverwogen en verstandig bezig mannen!!! Klinkt best wel goed, have fun! Xxx

• 12 Oktober 2014 - 00:43

Jordi:

Bekijk het positief! Het kan alleen maar minder duur en minder toeristisch worden ;)

enjoy it

gr

• 12 Oktober 2014 - 12:00

Veer:

Het klinkt allemaal goed mannen! Wel een kleine negatieve ondertoon, maar dat is begrijpelijk!
    Heel leuke foto's ook! Geniet nog van de laatste dagen in Nieuw-Zeeland en op naar Australië: de koala's, prachtige landschappen en Sydney!

Liefs xxx