Kort bezoek aan Thailand en eerste week Cambodja - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Stijn Bindels - WaarBenJij.nu Kort bezoek aan Thailand en eerste week Cambodja - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Stijn Bindels - WaarBenJij.nu

Kort bezoek aan Thailand en eerste week Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Stijn

06 Februari 2015 | Vietnam, Da Nang

En dan sta je ineens in Bangkok, in een compleet andere wereld, waar men gebrekkig Engels spreekt, waar het krioelt van de scooters, tuktuk's en taxi's op de straten als een mierennest, waar de vervuilde lucht direct op je adem slaat, waar je lichaam en kleding vanaf minuut één samensmelten en waar je geen idee hebt of je links of rechts moet gaan, want alles, maar dan ook alles, lijkt op elkaar. Ja het was wel even een overgangetje vanuit de Westerse Wereld. Overweldigend. Bangkok is wat dat betreft niet de meest ontspannen plek om te beginnen in Azië, maar je zit er wel meteen lekker in. En alles is nieuw en anders, je kijkt je ogen uit, waardoor je soms bijna overhoop wordt gereden door een scooter. Gelukkig is toeteren hun favoriete hobby, dus ben je vaak net op tijd gewaarschuwd. Met veel moeite kregen we een taxichauffeur uitgelegd waar ons geboekte hostel gelegen was en werden we, zij het met een omweg, 'veilig' afgezet bij onze plek voor de nachten in Bangkok. Veilig is relatief, want het verkeer in Bangkok, maar ook in heel Azië, is een chaos. Links of rechts staat wel in de regels, maar in de praktijk rijdt men op de rijbaan waar op dat moment ruimte is, totdat er een tegenligger komt waar men niet anders kan dan voor uitwijken. Tijdens de rit naar het hostel heb ik wel 10x gedacht dat we een ongeluk zouden krijgen, maar bij het uitstappen was de taxi nog helemaal heel. In hun eigen land kunnen Aziaten wel rijden...

Na eindelijk een beetje bekomen te zijn van de schrik en de eerste indrukken te hebben verwerkt zijn we op pad gegaan in Bangkok en belandden we direct in nationale viering van de verjaardag van de Thaise koning. Heel Bangkok liep in het geel en 's avonds waren er overal festiviteiten die vooral bestonden uit het zingen van liederen en het in koor uitspreken van gebeden (denk ik, want verstaan deed ik het niet). Het werd afgesloten met vuurwerk en de eerste dag in Azië zat er op. De dagen erna hebben we wat door Bangkok gesjokt, Khao San Road (populaire straat onder de backpackers) bezocht, cocktails gedronken op een skybar en verder geconcludeerd dat Bangkok niet echt ons ding was. Misschien later in de reis, als we gewend zijn aan het Aziatische leventje. Next stop: Chiang Mai, Bangkok in het klein en gelegen in het noorden van Thailand.

Chiang Mai zou een van de leukste weken worden van de reis tot dan toe. Dat was vooral te danken aan het hostel waar we verbleven, Big&O's House. Dit nieuwe hostel wordt gerund door twee enthousiaste vrienden Big en O en met succes, want op het moment van schrijven is Big&O's House 2 een feit. Vanaf het moment dat we binnen stapten bij Big&O voelden we ons welkom en dat gecombineerd met de leuke mensen in het hostel, wat slechts plaats biedt aan 12 gasten, zorgde voor een topsfeer. Samen met Big&O en hun lokale vrienden bbqden we, dronken we biertjes, gingen we naar de kroeg om Manchester United te kijken en bezochten we muay thai boksen, wat een grote sport is in Thailand. Verder bezochten we in Chiang Mai enkele zwembaden en natuurlijk Wat Prathat Doi Suthep, de beroemde tempel in de bergen van Chiang Mai. Uiteraard maakten we vanuit Chiang Mai ook een jungle tour, 2 dagen met de gekke maar leuke gids Jack. Hiken door de bossen, bezoeken aan local villages en 's avonds een maaltijd gekookt in pannen van bamboe en gegeten met bestek van bamboe. Eigenlijk was alles van bamboe als ik er over nadenk. Zelfs ons 'huis' waar we in sliepen midden in de jungle, gemaakt van bamboe en bananenbladeren. Een leuke ervaring, maar een oog dicht doe je niet. Maar de tour was zeker de moeite waard! In totaal verbleven we een week in het huis van Big&O en brachten we ondertussen een bezoek aan Pai, wat een paar uur verderop lag. Pai is een leuke kleine nederzetting met allerlei restaurantjes, barretjes en winkeltjes. We bleven er maar 1 dag en bewaren niet de beste herinneringen aan het dorpje zou later blijken. Dat had echter niks met de plek zelf te maken.. Eenmaal terug in Chiang Mai hadden we besloten om naar Zuid-Thailand te vliegen en daar de stranden en eilanden op te gaan zoeken. De tickets naar Krabi waren geboekt, maar daar zouden we uiteindelijk nooit aankomen..

De avond voor vertrek checkten we de weersverwachting voor het zuiden en dat was louter regen voor de komende 2 weken. En dan gaat de lol van een strand er al gauw af. Na een poosje denken, schuiven met data en snel handelen waren de tickets naar Krabi tickets naar Siem Reap in Cambodja geworden. Het weer was in heel Zuidoost Azië niet best en enkel in Cambodja zagen we de zonnetjes op de weersverwachting. En zo kwam na 13 dagen alweer een einde aan ons verblijf in Thailand, waar we waarschijnlijk aan het einde van onze reis terug zouden keren om het zuiden alsnog te bekijken. De laatste avond in Chiang Mai werd Paul zo ziek, dat we besloten om direct in Siem Reap naar het ziekenhuis te gaan. Daar bleek dat Paul waarschijnlijk een virus had opgelopen in Pai. Een virus dat daar in de lucht hing, want van meerdere mensen hoorden we verhalen dat ze ziek waren geworden daar. Niks ernstigs en Paul kreeg antibiotica mee naar huis. Ik had nog nergens last, maar diezelfde nacht nog had ik hetzelfde te pakken. De dagen daarna lagen we beiden op bed, niet in staat iets fatsoenlijks te eten. Het duurde dus even voordat we daadwerkelijk iets van Siem Reap konden zien.

Siem Reap is een vrij behoorlijke stad, maar veel minder massaal dan Bangkok. Het stikt er van de restaurants, barren en night markets. Dat laatste zorgt voor een leuke sfeer en we vermaakten ons kostelijk tijdens het onderhandelen met de locals! Dat is een sport op zich in Azië, overal vrijwel alles valt te onderhandelen, zelfs de prijs van donut of een stuk fruit op straat en in winkels. Daarnaast voldeden we weer aan onze culturele verplichtingen door het wereldberoemde tempelcomplex van Ankor Wat te bezoeken. Het o zo toeristische Angkor Wat is ondanks de zwermen toeristen toch wel indrukwekkend en enorm groot, een must als je in Siem Reap bent! Ook bezochten we het War Museum in Siem Reap, wat ons meer leerde over de oorlogsgeschiedenis van Cambodja, waar ons tot dan toe weinig over bekend was. Zeer indrukwekkend en gecombineerd met het genocide museum en The Killing Fields die we later in Phnom Penh zouden bezoeken een indrukwekkende geschiedenis les. Daarover in de volgende update meer. Na een week in Siem Reap, waarvan een aantal dagen ziek, gingen we met onze eerste nachtbus richting Kampot in het zuiden van Cambodja. Over deze ervaring en de rest van de ervaringen in Cambodja in de volgende update meer. Voor nu is het wel weer even welletjes met het schrijven!

Stay tuned

• 06 Februari 2015 - 11:47

Hans Advokaat:

Dag Stijn,

Je rost wat rond in zuid-oost Azië, ik ben steeds meer verbaasd.
    Maar van tevoren even kijken op internet naar de recente geschiedenis van Cambodja en Vietnam is er kennelijk even niet van gekomen. Maar goed, achteraf er achter komen hoe het zit/zat kan ook geen kwaad.

Wanneer ik je verplaatsingen probeer voor te stellen op een wereldkaart, dan zou het me niks verbazen als je je ouders & Annemarie & Erna nog even op gaat zoeken, binnenkort in Ethiopië... 't Is maar een wipje...

Eigenlijk is het een wonder dat je na al die maanden nog steeds virusvrij hebt kunnen rondlopen. Hopelijk hou je van deze aanval niks blijvend over. En, gewoon goed blijven kauwen "zodat het eten gelijkmatig in je bloed komp" en regelmatig bier drinken; dat houdt je wel op de been.

Tot ziens / goede reis

Hans Advokaat

• 06 Februari 2015 - 21:10

Annemarie:

Hola Stijn,

Goed om weer -zogezegd- bijgepraat te zijn. Flexibiliteit is wel een voorwaarde voor zo'n reisonderneming, plus een sterk gestel.

Heb je nog foto's van Bangkok en Changmai? Ik vond Bk wel een indrukkende stad, maar ja dat is eeuwen geleden. De hoge luchtvochtigheid is zeker iets wat moeilijk went.

Ik bereid me nu geestelijk voor op onze ontmoeting met Erna in donker Afrika.

Houd je taai & keep me posted

Annemarie